Kouluun ilmoittautuminen
Huoltaja ilmoittaa lapsensa perusopetuksen ensimmäiselle luokalle
- sähköisesti ajalla 8. – 15.1.2024. Ohjeet sähköiseen ilmoittautumiseen löytyvät tämän sivun alaosasta.
ja/tai - palauttamalla kotiin lähetetyn ilmoittautumislomakkeen koululle 16.1.2024
ilmoittautumisen kellonajat kouluittain
Kirjeet koteihin lähetetään viikolla 1. Mikäli kotiin ei ole tullut tiedotetta kouluun ilmoittautumisesta, lomakkeen voi tulostaa tästä.
Syksyllä 2024 perusopetuksen aloittavat vuonna 2017 syntyneet tai edellisenä vuonna lykkäystä saaneet lapset. Huoltaja ilmoittaa lapsensa sen koulunkäyntialueen kouluun (ensisijainen koulu), jonka alueella hänen kotinsa on syyslukukauden 2024 alussa.
Kunta osoittaa oppivelvolliselle lähikoulun ja koulupaikan määräytyminen perustuu oppivelvollisen viralliseen kotiosoitteeseen ja sivistyslautakunnan hyväksymiin koulunkäyntialueisiin. Oppilaan viralliseksi kotiosoitteeksi katsotaan väestörekisterin ilmoittama osoite.
Haaparinteen asuinalue Etelä-Siilinjärvellä kuuluu Vuorelan koulun koulunkäyntialueeseen. Koulunkäyntialuemuutos tuli voimaan 1.8.2021 ja vaikuttaa siten, että Haaparinteen asuinalueen perheiden valinnanmahdollisuus peruskoulunsa aloittavien lasten koulupaikaksi Toivalan ja Vuorelan koulujen välillä on poistunut. Koulunkäyntialuemuutos ei kuitenkaan koske niitä perheitä, joilla on jo lapsi/lapsia Toivalan koulussa. Näiden perheiden osalta säilyy valinnanmahdollisuus, jotta sisarukset voisivat käydä samaa koulua.
Koulunkäyntioikeutta toissijaiseen kouluun hakevat
Huoltaja voi ilmoittaa lapsensa myös oman koulunkäyntialueensa ulkopuoliseen kouluun (toissijainen koulu) perustellusta syystä. Koulunkäyntioikeutta on haettava ja päätöksen tekee sivistysjohtaja toissijaisen koulun rehtorin lausuntoon pohjautuen. Edellytyksenä toissijaisen koulupaikan myöntämiselle on, että huoltaja vastaa oppilaan koulumatkojen järjestämisestä ja kustannuksista.
Oppilaan koulupaikan määräytyminen ja koulunkäyntioikeushakemus
Koulunkäynnin aloittamiseen lykkäystä hakevat
Psykologisten ja tarvittaessa lääketieteellisten selvitysten perusteella lapselle voidaan myöntää lupa aloittaa perusopetus vuotta laissa säädettyä myöhemmin. Tällöin lapsesta on toimitettava hakemus asiantuntijalausuntoineen koulutoimistoon. Lykkäyksestä on myös ilmoitettava 15.1. mennessä joko koululle tai koulutoimistoon ellei hakemusta ole toimitettu siihen mennessä koulutoimistoon.
Lykkäyshakemus
Erityisluokalle hakevat
Erityisluokkapaikkaa hakevat lapset tulee ilmoittaa lapsen ensisijaiseen kouluun, joka on mainittu kotiin tulleessa tiedotteessa. Varsinainen erityisluokalle hakeminen tapahtuu lapsen päiväkodin kautta alkuvuoden 2024 aikana.
Erityisluokkapaikan saamisesta ja mahdollisesta sijoituskoulusta tiedotetaan perheille kevään 2024 aikana.
Maksuttomaan koulukuljetukseen hakevat
Lisätietoja koulukuljetuksesta saa tästä linkistä (lisää tähän sis.linkki koulukuljetus) ja koulutoimistosta,
puh. 044 740 1307.
Iltapäivätoimintaan hakevat
Iltapäivätoimintaa järjestävät Siilinjärven kunta, Siilinjärven Pesis ry, Juniori-KalPa ry ja Siilinjärven seurakunta. Iltapäivätoimintaan hakeminen tapahtuu sähköisesti ajalla 1.3. – 30.4.2024. Lisätietoja iltapäivätoiminnasta tästä linkistä (lisää tähän sis.linkki iltapäivätoimintaan) ja numerosta 044 740 1302.
Kunnasta muuttavat / muun kunnan alueella koulua käyvät siilinjärveläiset
Mikäli lapsi ei aloita koulunkäyntiä Siilinjärven kunnassa poismuuton vuoksi tai hän aloittaa koulunkäynnin muun kunnan alueella sijaitsevassa koulussa (steinerkoulu, kristillinen koulu, toisen kunnan peruskoulu tms.), asiasta on ilmoitettava Siilinjärven koulutoimistoon tai kotiin tulleessa tiedotteessa mainitulle koululle.
Kouluun tutustuminen
Kukin koulu järjestää kouluun tutustumispäivän yleensä huhti-toukokuun aikana. Koulut tiedottavat tutustumispäivästä kouluun ilmoittautumisen yhteydessä ja pääsääntöisesti koulun läheisyydessä olevan päiväkodin kautta. Korona voi vaikuttaa tutustumispäivän toteutumiseen.
Terveydenhoitajan tarkastukset
Kouluuntulotarkastukset toteutuvat pääsääntöisesti kesä-elokuun aikana. Tieto tarkastuksesta tulee kotiin kevään aikana.
Sähköinen ilmoittautuminen ajalla 8. – 15.1.2024
Sähköinen ilmoittautuminen tapahtuu Wilma-järjestelmällä, joka vaatii kirjautumista varten tunnuksen. Huoltaja luo itselleen tunnuksen avainkoodin avulla. Viikolla 1 lähetetään koteihin tiedote/kirje kouluun ilmoittautumisesta, jonka mukana on lapsen kanssa samassa osoitteessa asuville huoltajille avainkoodit, jotka mahdollistavat henkilökohtaisen Wilma-tunnuksen luomisen. Kouluun ilmoittaudutaan kuitenkin vain yhden huoltajan tunnuksella. Luodut Wilma-tunnukset ovat voimassa niin kauan kun lapsi käy koulua Siilinjärven kouluissa (peruskoulut ja lukio).
Wilma-ohje henkilökohtaisen tunnuksen luomisesta.
Wilma-tunnuksen tekeminen aloitetaan osoitteesta https://siilinjarvi.inschool.fi/connect.
Tunnuksen tekemisen jälkeen Wilmaan kirjaudutaan osoitteessa https://siilinjarvi.inschool.fi.
Wilmaan kirjautumisen jälkeen valitse ylävalikosta ”Lomakkeet”, jolloin ”Peruskoulun ensimmäiselle luokalle ilmoittautuminen” -lomake tulee valittavaksi.
Lisätietoja saa koulutoimistosta, puh. 044 740 1306.